• Pravidla motivačního dopisu

Pravidla motivačního dopisu

Už dávno neplatí, že motivační dopis musí být nutnou součástí každé žádosti o práci. Doba je rychlá, času je málo a personalisty nebaví číst otřepané fráze stále se opakujících textů bez duše. Připravili jsme pro vás pár tipů kdy a jak na to.

Kdy motivační dopis poslat?

  • Motivační dopis posílejte tedy VŽDY, když si o něj v inzerátu personalisté řeknou.


  • Zašlete jej také v případě, že cítíte mimořádné souznění s nabídkou a rádi byste tak zdůraznili svůj zájem.


  • Pošlete jej rovněž vždy, když píšete do vybrané společnosti, která v současné době nemá vypsanou vhodnou pracovní nabídku - tzn. “na blind”.

Jak by měl motivační dopis vypadat?

(Pokud není uvedeno jinak.)


  • Měl by být v rozsahu 0,5–1 stránka A4


  • Ideálně vložen jako samostatný dokument v emailu, na který odkazujete v tzv. průvodním dopise (textu e-mailu, kontaktním okénku na pracovních serverech atd.)


  • Měl by obsahovat minimálně 3 odstavce.


    1. odstavec:

    Po pozdravu ihned zdůrazněte, na jakou reagujete pozici a co vás láká pracovat zrovnat pro tuto konkrétní firmu/instituci. Reagujte na osobní zkušenost s firmou, doporučení od známých, oblibu k produktům/službám, využití konkrétních technologií, soulad s hodnotami firmy, rychlý růst firmy atd. Je fajn firmu za něco ocenit a ukázat, že o ní již něco víte.


    2. odstavec:

    Reagujte na požadavky na konkrétní pozici a poukažte na to, že tyto požadavky splňujete. Máte zde více prostoru zdůraznit fakta, která se do CV nevešla. Podtrhněte zde své zkušenosti a prodejte sami sebe.


    3. odstavec:

    Vyzvěte fimu k akci. Zdůrazněte, že opravdu můžete nabídnout úvazek, jaký žádají, popř. zde uveďte na pravou míru to, že jsme si vědomi, že hledají člověka na plný úvazek, ale že můžete nabídnout v tuto chvíli třeba jen 0,75 úvazek. Nabídněte také možnost osobního setkání, zaslání kontaktů na referenční osoby, poukažte případně na další doplňující přílohy (portfolio, doporučení, certikáty, …).


  • Mluvte jazykem klienta. Je inzerát psán v příjemné hovorové atmosféře a je vám to příjemné? Nebojte se jazyk přijmout a držet stejný tón. Pokud je váš pocit někde mezi, reagujte tak, jak je vám příjemné a jak vám to připadá správné. Je-li vám tón inzerátu “proti srsti”, zvažte, jestli chcete trávit čas psaním motivačního dopisu do firmy, se kterou nejste v souladu.


  • Čtěte, co po vás personalisté chtějí a snažte se to splnit. Budete dostávat v práci různé úkoly a toto je první možnost jak ukázat, že jste pozorní a dokážete splnit řádně úkol, který dostanete.

Co nikdy nedělat?

  • Nikdy nezasílejte unifikovaný motivační dopis, jakkoliv se vám může zdát, že je použitelný i pro tuto konkrétní pracovní nabídku. Personalista to většinou pozná a efekt z toho je nulový.


  • Nezasílejte dopis výrazně delší, než je jeho doporučený/požadovaný rozsah. Může to působit opačně, než je původní záměr. Snadno můžete být označeni za kandidáty přemotivované či zoufale hledající a tzv. “tlačící na pilu”.


Poslední změna: 3. září 2023 22:58 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: