Už dávno neplatí, že motivační dopis musí být nutnou součástí každé žádosti o práci. Doba je rychlá, času je málo a personalisty nebaví číst otřepané fráze stále se opakujících textů bez duše. Připravili jsme pro vás pár tipů kdy a jak na to.
Motivační dopis posílejte tedy VŽDY, když si o něj v inzerátu personalisté řeknou.
Zašlete jej také v případě, že cítíte mimořádné souznění s nabídkou a rádi byste tak zdůraznili svůj zájem.
Pošlete jej rovněž vždy, když píšete do vybrané společnosti, která v současné době nemá vypsanou vhodnou pracovní nabídku - tzn. “na blind”.
(Pokud není uvedeno jinak.)
Měl by být v rozsahu 0,5–1 stránka A4
Ideálně vložen jako samostatný dokument v emailu, na který odkazujete v tzv. průvodním dopise (textu e-mailu, kontaktním okénku na pracovních serverech atd.)
Měl by obsahovat minimálně 3 odstavce.
1. odstavec:
Po pozdravu ihned zdůrazněte, na jakou reagujete pozici a co vás láká pracovat zrovnat pro tuto konkrétní firmu/instituci. Reagujte na osobní zkušenost s firmou, doporučení od známých, oblibu k produktům/službám, využití konkrétních technologií, soulad s hodnotami firmy, rychlý růst firmy atd. Je fajn firmu za něco ocenit a ukázat, že o ní již něco víte.
2. odstavec:
Reagujte na požadavky na konkrétní pozici a poukažte na to, že tyto požadavky splňujete. Máte zde více prostoru zdůraznit fakta, která se do CV nevešla. Podtrhněte zde své zkušenosti a prodejte sami sebe.
3. odstavec:
Vyzvěte fimu k akci. Zdůrazněte, že opravdu můžete nabídnout úvazek, jaký žádají, popř. zde uveďte na pravou míru to, že jsme si vědomi, že hledají člověka na plný úvazek, ale že můžete nabídnout v tuto chvíli třeba jen 0,75 úvazek. Nabídněte také možnost osobního setkání, zaslání kontaktů na referenční osoby, poukažte případně na další doplňující přílohy (portfolio, doporučení, certikáty, …).
Mluvte jazykem klienta. Je inzerát psán v příjemné hovorové atmosféře a je vám to příjemné? Nebojte se jazyk přijmout a držet stejný tón. Pokud je váš pocit někde mezi, reagujte tak, jak je vám příjemné a jak vám to připadá správné. Je-li vám tón inzerátu “proti srsti”, zvažte, jestli chcete trávit čas psaním motivačního dopisu do firmy, se kterou nejste v souladu.
Čtěte, co po vás personalisté chtějí a snažte se to splnit. Budete dostávat v práci různé úkoly a toto je první možnost jak ukázat, že jste pozorní a dokážete splnit řádně úkol, který dostanete.
Nikdy nezasílejte unifikovaný motivační dopis, jakkoliv se vám může zdát, že je použitelný i pro tuto konkrétní pracovní nabídku. Personalista to většinou pozná a efekt z toho je nulový.
Nezasílejte dopis výrazně delší, než je jeho doporučený/požadovaný rozsah. Může to působit opačně, než je původní záměr. Snadno můžete být označeni za kandidáty přemotivované či zoufale hledající a tzv. “tlačící na pilu”.