Pravidla motivačního dopisu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Už dávno neplatí, že motivační dopis musí být nutnou součástí každé žádosti o práci. Doba je málo a personalisty nebaví číst otřepané fráze stále se opakujících textů bez duše. Při vás pár tipů kdy a jak na to. ****************************************************************************************** * Kdy motivační dopis poslat? ****************************************************************************************** • Motivační dopis posílejte tedy VŽDY, když si o něj v inzerátu personalisté řeknou. • Zašlete jej také v případě, že cítíte mimořádné souznění s nabídkou a rádi byste tak zdů zájem. • Pošlete jej rovněž vždy, když píšete do vybrané společnosti, která v současné době nemá pracovní nabídku - tzn. “na blind”. ****************************************************************************************** * Jak by měl motivační dopis vypadat? ****************************************************************************************** (Pokud není uvedeno jinak.) • Měl by být v rozsahu 0,5–1 stránka A4 • Ideálně vložen jako samostatný dokument v emailu, na který odkazujete v tzv. průvodním d mailu, kontaktním okénku na pracovních serverech atd.) • Měl by obsahovat minimálně 3 odstavce. 1. odstavec: Po pozdravu ihned zdůrazněte, na jakou reagujete pozici a co vás láká pracovat zrovnat p konkrétní firmu/instituci. Reagujte na osobní zkušenost s firmou, doporučení od známých, produktům/službám, využití konkrétních technologií, soulad s hodnotami firmy, rychlý růs fajn firmu za něco ocenit a ukázat, že o ní již něco víte. 2. odstavec: Reagujte na požadavky na konkrétní pozici a poukažte na to, že tyto požadavky splňujete. prostoru zdůraznit fakta, která se do CV nevešla. Podtrhněte zde své zkušenosti a prodej 3. odstavec: Vyzvěte fimu k akci. Zdůrazněte, že opravdu můžete nabídnout úvazek, jaký žádají, popř. pravou míru to, že jsme si vědomi, že hledají člověka na plný úvazek, ale že můžete nabí chvíli třeba jen 0,75 úvazek. Nabídněte také možnost osobního setkání, zaslání kontaktů osoby, poukažte případně na další doplňující přílohy (portfolio, doporučení, certikáty, • Mluvte jazykem klienta. Je inzerát psán v příjemné hovorové atmosféře a je vám to příjem se jazyk přijmout a držet stejný tón. Pokud je váš pocit někde mezi, reagujte tak, jak j a jak vám to připadá správné. Je-li vám tón inzerátu “proti srsti”, zvažte, jestli chcet psaním motivačního dopisu do firmy, se kterou nejste v souladu. • Čtěte, co po vás personalisté chtějí a snažte se to splnit. Budete dostávat v práci různ je první možnost jak ukázat, že jste pozorní a dokážete splnit řádně úkol, který dostane ****************************************************************************************** * Co nikdy nedělat? ****************************************************************************************** • Nikdy nezasílejte unifikovaný motivační dopis, jakkoliv se vám může zdát, že je použitel konkrétní pracovní nabídku. Personalista to většinou pozná a efekt z toho je nulový. • Nezasílejte dopis výrazně delší, než je jeho doporučený/požadovaný rozsah. Může to působ je původní záměr. Snadno můžete být označeni za kandidáty přemotivované či zoufale hleda “tlačící na pilu”.